Ouders

De kinderen trekken elke schooldag 1 ontdekkingskaartje. Elke ontdekkingskaartje bevat een opdracht. De opdracht is zelf en thuis uitvoerbaar. Als je het leuk vindt om als ouder te helpen dan mag dat natuurlijk ook. 

Elke opdracht biedt mogelijkheid om te leren en ontwikkelen. Enerzijds geven de kaarten een richting, zodat ze thuis worden uitgedaagd iets te doen wat ze wellicht anders niet zouden doen. Anderzijds bieden de kaarten ook veel ruimte voor eigen invulling. Dit biedt mogelijkheden tot het ontwikkelen van intrinsieke motivatie en de eigen leerbehoefte. 

Als laatst zijn de kaarten gekoppeld aan de verschillende kerndoelen in het onderwijs. Deze zijn aangegeven met de verschillende kleurtjes onderaan het kaartje en terug te vinden onder Docenten > kernvakken. 

Dit alles zorgt voor een positieve leerervaring waar een kind zelfstandig en met plezier voor kan zorgen! 

De opdracht is:

  • zelf en thuis uitvoerbaar
  • herkenbaar en uitdagend
  • open voor eigen invulling
  • gericht op kernvakken 

De opdracht draagt bij aan:

  • ontdekking van eigen leerbehoefte
  • ontwikkeling van de motivatie
  • het leerproces van school
  • verbinding met je klas 

De afgelopen weken staan in het teken van het sluiten van de scholen. Dit concept kan bijdragen aan een andere kijk op (thuis)onderwijs.

Kinderen kunnen thuis ook veel leren

Kinderen zijn uit zichzelf erg nieuwsgierig en ontdekken beetje bij beetje hoe de wereld werkt. Op deze manier leren kinderen elke dag. Hoeveel ze elke dag leren kan je proberen te beïnvloeden. Dat kan door binnen de veilige haven (in dit geval thuis) een kleine nieuwe stap toe te voegen. Bijvoorbeeld in de vorm van een kaartje die een andere actie dan de dagelijkse routine stimuleert. 

Het is niet erg als je als ouder niet kan helpen met thuisonderwijs

Het is heel begrijpelijk dat ouders niet altijd hulp kunnen bieden. Dit kan verschillende redenen hebben. Hierdoor is het belangrijk dat de kinderen zelf aan de slag kunnen. De kaarten zijn zelf uitvoerbaar waardoor er geen verschil hoeft te zijn tussen kinderen die wel of geen hulp krijgen.

Kinderen kunnen zich verbonden blijven voelen met klasgenoten

Onderwijs biedt niet alleen lesstof maar heeft ook een hele belangrijke sociale functie. Thuisonderwijs focust zich vooral op het overdragen van lesstof omdat het sociale component moeilijk te vervangen is. Dit idee draagt bij aan het wegvallen van de sociale functie van onderwijs. Doordat alle kinderen aan dezelfde opdracht werken en deze met elkaar kunnen delen via een foto of filmpje voelen ze zich meer verbonden met elkaar.

Het biedt mogelijkheden om de eigen leerbehoefte en intrinsieke motivatie van kinderen te ontdekken

Het huidige onderwijs biedt vaak weinig ruimte voor het ontdekken van de eigen leerbehoefte. Het onderwijs is vaak ingericht op het opleggen van lesstof en is weinig prikkelend voor het ontwikkelen van intrinsieke motivatie om te leren. De kaarten bieden veel vrijheid en geven daardoor ruimte om de eigen leerbehoefte te ontdekken. Dit is belangrijk om de intrinsieke motivatie van leerlingen te ontwikkelen. Intrinsiek gemotiveerde kinderen zijn zelf gemotiveerd om te leren en doen dit niet omdat het hen opgelegd wordt. Ze voelen zich meer autonoom en competent wat belangrijke 21ste eeuwse vaardigheden zijn.